Kolik platit za to, že u nás zastavují vlaky, a co vlastně je dobrá dopravní obslužnost?

Zdeněk Konopásek

vloženo: 29. 11. 2022 16:45:13

V pátek 25. listopadu 2022 se konalo veřejné zasedání zastupitelstva...

Zápisy z těchto zasedání jsou úsečné, typicky nic moc nevysvětlují. Na schůze přitom moc lidí nechodí, takže drtivá většina občanů je na tyto zápisy odkázaná. Pokud tedy chcete rozumět svým zastupitelům a problémům obce, pusťte se do čtení. Zastavím se u dvou věcí, které se tentokrát projednávaly a které stojí za to vysvětlit. Aby to šlo lépe čtenářsky zvládnout, věnuji jim dva samostatné příspěvky.

+ + +

V tomhle příspěvku se budu věnovat bodu, který měl v programu schůze s pořadové číslo 7. Byl formulovaný tak, že člověk nemá šanci ze samotné pozvánky na schůzi poznat, o čem se má vlastně jednat a co je v sázce: „IDISK – upravený návrh na příspěvek na spolufinancování dopravní obslužnosti pro rok 2022“. Bokem: dokud budou pozvánky na schůze vypadat takto a dokud budou upozornění na ně chodit na poslední chvíli, nelze se divit, že na veřejná zasedání chodí málo lidí.

Co je IDISK? Ve skutečnosti je to IDSK, příspěvková organizace s názvem Integrovaná doprava středočeského kraje. Kraj na ni deleguje vyjednávání s dopravci a obcemi. V posledních letech tato organizace vypracovala tzv. Standardy dopravní obslužnosti. Ty mj. říkají, kolik vlaků má na kterých tratích jezdit, a to s ohledem na počet obyvatel v dotčených obcích, význam dopravního spojení nebo jeho ekonomickou výnosnost. Mluví se přitom o minimální dopravní obslužnosti (DO), rozšířené DO a dodatečné DO. Minimální obslužnost plně hradí kraj. Rozšířenou dotují společně kraj a obce, zato dodatečná DO, pokud je požadována a vyjednána, je plně hrazena z rozpočtu obcí. V našem případě jde o obecní příspěvek na spoje, které spadají do kategorie rozšířené DO. A to jak na hlavní trati podél Berounky (S7), tak na lokálce ze Zadní Třebaně na Liteň a dále do Lochovic (S76).

Všechno se rozjelo už v roce 2021, kdy se začaly vyjednávat podmínky úhrady pro rok následující, 2022. Předchozí zastupitelstvo s navrženou výší příspěvků nesouhlasilo. Oprávněně. Hlavní námitky se týkaly lokálky. Paní starostka v červnu 2022 v dopise IDSK argumentovala, že současná nabídka na trati S67 je pro občany nadbytečná, především vzhledem k tomu, že Zadní Třebaň není vůči Litni (ani vůči ostatním zastávkám na této trati) spádová. Pokud tento spoj někdo naléhavě potřebuje, nejsou to prvořadě lidé ze Zadní Třebaně. Autobusové spojení se navíc v téhle oblasti za poslední dobu zlepšilo. Hodně vlaků prý navíc houkáním způsobuje hodně hluku.

V odpověď začátkem listopadu přišla upravená nabídka výše příspěvků. Za rozšířený provoz na lokální trati měla nyní naše obec platit jen asi 20% původně navržené částky. Příspěvek na hlavní trať, v prvním návrhu nižší než na lokálku, se naopak o jednotky tisíc zvýšil a tvoří jasnou většinu požadované částky. (Ve smlouvě s IDSK stojí, že návrhy částek jsou neveřejné, tak to respektuji a přesná čísla neuvádím.) Celkem by nyní měla Zadní Třebaň přispívat vyšší desítky tisíc ročně; původně přesahovala sto tisíc. V doprovodném dopise IDSK dále uvádí, že Zadní Třebaň má dle nového návrhu platit v přepočtu na jednoho obyvatele výrazně nižší částku ve srovnání s typickými platbami ostatních obcí kraje. Většina příspěvku na nadstandardní provoz se prý tak jako tak hradí z prostředků kraje, protože na víc by obce prostě neměly.

Návrh měl být projednán na listopadové schůzi zastupitelstva. A také byl. Někteří kolegové-zastupitelé se ale ještě před zasedáním vyjadřovali v tom smyslu, že by na takovou dohodu nejraději pořád nepřistupovali. Vlaky prý jezdí špatně a IDSK by nám stejně reálně nemohla spoje odepřít, když ostatní obce na trati, včetně Hlásné Třebaně, už zaplatily – a naše nádraží je přece společné. K lince S76 mělo být navíc dle IDSK svoláno samostatné jednání, zejména s ohledem na nedořešenou dopravu žáků do liteňské školy.

Nám, zastupitelům sdruženým pod hlavičkou Sousedé z Třebaně, se zdálo další odsouvání dohody a související riziko nedohody nešťastné. Nedohoda by mohla znamenat, že některé projíždějící vlaky hlavní tratě by v Třebani vůbec nezastavovaly – zejména víkendové, ale nejenom. Tomu bylo třeba zabránit.

Zadní Třebaň má mizernou občanskou vybavenost. Do okolních obcí a do blízkých měst (Beroun, Praha) se nejezdí jen za prací či studiem, ale právě také za službami, za nákupy, za kulturou, za známými a příbuznými – takže včetně víkendů. Dobrá dopravní obslužnost po železnici je u obcí jako ta naše naprostá nutnost. Už z principu. Vlaková doprava navíc pomáhá ulevit dopravě silniční. Té je už nyní hodně a bude přibývat. Například Praha je v některých směrech a časech autem skoro nedobytná a situace se nejspíš bude v celé okolní oblasti zhoršovat. Je to tak všude. Dále, máme-li tlačit na zlepšování provozu hlavní poberounské tratě, těžko něco zmůžeme sami, bez spolupráce s ostatními obcemi. Už proto by nebylo vhodné vyhrocovat situaci tím, že bychom dohodu bojkotovali a nadstandardní DO bychom vyžadovali s odkazem na to, že Hlásná Třebaň už přece příspěvek zaplatila. Zaplatit a uzavřít příslušnou smlouvu bychom prostě měli.

To ovšem neznamená, že není co si dále vyjasňovat a řešit. Především, je naprosto nejasné, podle jakých pravidel IDSK příspěvek navrhuje. V příslušném dokumentu se sice říká, že cílem je „nastavení transparentních pravidel“, všechno se točí kolem impozantního matematického vzorečku, do kterého jako by stačilo dosadit příslušná čísla a vše je jasné. Jenže jaká čísla? V příloze k návrhu smlouvy jsme dostali tabulku s výsledky průzkumu počtu cestujících – ten v celém vzorečku sehrává klíčovou roli. Jenže tyto počty postihují pouze celkový počet lidí, kteří v Zadní Třebani do vlaků S7 nebo S67 nastoupili a vystoupili. Vůbec nic se nedozvíme například o tom, kolik z těch, kteří na nádraží nastupují do vláčku směr Liteň, jen přestoupilo z jednoho vlaku na druhý. Jinak řečeno, můžeme mít oprávněné podezření, že v případě lokálky je Zadní Třebaň pro velkou část lidí pouze přestupnou (a nikoli výchozí či cílovou stanicí), ale z těchto čísel se o tom nic směrodatného nedozvíme. Pravidla pro určení výše příspěvku tedy dělají ramena coby exaktní výpočet, avšak samotná čísla mají strašně spornou hodnotu. To se ostatně potvrdilo v upraveném návrhu příspěvků z letošního listopadu: jak IDSK došel k oněm novým hodnotám? Na základě jiných čísel či nějakého upraveného parametru? Anebo jde jen o jakési smlouvání a licitování (co kdo snese)? Tohle by se mělo vyjasnit.

Zarážející je ještě jedna věc. Ve smlouvě s IDSK se dopravní obslužnost pojímá výlučně jako počet nasmlouvaných spojů. Vůbec se nezmiňují takové věci jako spolehlivost spojení a včasnost. Přitom právě tohle dělá z vlaku něco použitelného či nepoužitelného. Jde o zásadní rozměr skutečné dopravní obslužnosti. Dnes je běžné, že když člověk potřebuje být nutně v Praze v určitou hodinu, měl by raději jet nějakým dřívějším spojem. A v opravdu naléhavých případech – jsou takové – ještě dříve. Což může být půlhodina, ale i hodina nebo více. Leckdo právě proto nakonec raději cestuje autem. Uhájit před občany příspěvek na jakousi „nadstandardní“ obslužnost je za téhle situace obtížné. Chtějí po nás peníze za abstraktní kvantitu, nikoli za reálné pokrytí použitelnými vlakovými linkami…

Je třeba říci, že tyto věci nejde do smlouvy s IDSK zapracovat nějak přímočaře. Není to totiž smlouva s dopravcem, ale s prostředníkem, který teprve s dopravci jedná. Vztahy odpovědnosti a povinnosti jsou v téhle architektuře rozlámány tak, že – jako tak často – nakonec nikdo neručí pořádně za nic. Přesto by stálo za úvahu, zda do příslušné smlouvy tyto ohledy nějak nezkusit dostat. Alespoň v nějaké nepřímé a volnější podobě. To by ale nejspíš znamenalo postupovat ve spolupráci s ostatními dotčenými obcemi… už proto jsme navrhovali na návrh IDSK v tuto chvíli přistoupit a zároveň pokračovat ve vyjednávání ohledně příspěvků na další roky. Rok 2023 je ostatně za humny.

Jak na pracovní poradě, která veřejnému zasedání předcházela, tak během oficiální schůze zastupitelstva v zásadě všichni zastupitelé na tyto naše argumenty slyšeli. Děkujeme za to. Smlouva bude podepsána, příspěvky za rok 2022 zaplaceny. V současné době pokračujeme ve společných diskusích členů zastupitelstva, co a jak (a po kom) dále požadovat či navrhovat. Paní starostka už navíc některé otázky s IDSK operativně vyjasnila. Cestování po kolejích tedy v tuto chvíli nějaké zhoršení situace nehrozí. Hotovo ale není.


Diskuze


Vložit příspěvek:

Vyplnění jména či přezdívky je povinné. Email je nepovinný a bude sloužit pro případou komunikaci - vyplňte pokud chcete, abychom se vám případně ozvali. Email se nebude na webu nikde zobrazovat, ani nebude použit k jiným účelům.

(max. 1600 znaků s mezerami)

Sousedé z Třebaně

Sdružení kandidátů pro obecní volby 2022 v Zadní Třebani

Milí sousedé, děkujeme všem, kteří nás v komunálních volbách podpořili! Bylo vás hodně. Hned tři naši kandidáti uspěli a budou zasedat v obecním zastupitelstvu. Vynasnažíme se, abychom vaši důvěru nezklamali. Velmi si jí ceníme.

Kontakt

E-mail: info@sousedeztrebane.cz

Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100085069451159

Pokud pro nás máte nějaký podnět a nebo nás jenom chcete podpořit, napište nám. Ozveme se zpět. Můžete se také na těchto stránkách zapojit do veřejně přístupných diskusí.



Soukromí

Na našich stránkách nepoužíváme žádná cookies. Takže vás nemůžeme identifikovat a sbírat o vás údaje na základě identifikátorů uložených ve vašem prohlížeči. Sbíráme však základní statistiky o přístupech návštěvníků zjistitelné jen zobrazním této stránky nástrojem Microsoft Clarity.