Ze zápisu vyplývá, že by se mělo využít nadcházející optimalizace železniční trati, která umožní, aby cyklostezka v úseku z Řevnic do Zadní Třebaně vedle těsně podél kolejí, mimo silnici. Stezku od kolejí bezpečně oddělí opěrná zeď. V klíčových místech „úzkého hrdla“ (u přejezdu v ulici Pod Chybou, který se má celý předělávat) může dokonce dojít i k malému posunutí silnice. Paní starostka si do zápisu pouze vymínila, že v třebaňské lokalitě V zahrádkách bude cyklostezka umístěna odděleně od místní komunikace. Obyvatelé několika přilehlých domků si to tak prý přejí.
Nebyla mi jasná jedna věc. Vítězem loňské ankety o nejdůležitější věc, kterou je třeba udělat, byla bezpečná pěší stezka mezi Zadní Třebaní a Řevnicemi. Jde o nesmírně nebezpečný a zejména pro chodce nepříjemný úsek. Víme všichni, jaká je tam situace: z jedné strany koleje nebo nevhodný terén, z druhé strany prudký svah vzhůru. Prostor je tam vůči jakémukoli řešení krajně nevstřícný, nemluvě o potížích s vlastnickými právy k pozemkům… Proč tedy, za téhle situace, nevyužít velkého krajského projektu (s plánovanými úpravami kolejí i silnice) k tomu, aby cyklostezka nebyla jenom pro cyklisty, ale také pro pěší? Vždyť jde o dosud největší příležitost konečně vyřešit dlouhodobou bolest naší obce. A nejspíš také poslední: protože jakmile by byla vybudovaná tato cyklostezka, nic dalšího už by se do onoho omezeného prostoru v některých úsecích vlastně nevešlo. Už tak „úzké hrdlo“ by bylo definitivně ucpané.
Ano, dalo by se čekat, že po nové cyklostezce by lidé stejně chodili pěšky. Jenže protiprávně. Takže pokud by došlo k nějakým nehodám, ke střetům mezi cyklisty a pěšími, byli by vždycky na vině pěšáci. Na čisté cyklostezky, označené modrou dopravní značkou s jízdním kolem (jako to již je např. v některých jiných úsecích zčásti už existující cyklostezky podél Berounky), je totiž vstup pěším zakázaný. Ano, na takové komunikaci automaticky platí zákaz vstupu pro chodce. Existují ovšem i kombinované a smíšené stezky, s oddělenými pásy pro pěší a cyklisty, nebo i bez nich. Ty však musejí být náležitě projektovány a vyznačeny (modrou značkou s kolem a postavami osob). Většinou se pro takové stezky požaduje o něco málo větší šířka. Jasně se nicméně připouští, že jde v odůvodněných případech pro některé úseky požádat o výjimku. A o to jde. Aby se o takovou výjimku požádat mohlo, je třeba úmysl smíšené/kombinované stezky včas deklarovat a prosazovat.
V zápise ze schůzky nad studií proveditelnosti sice najdeme požadavek zohlednit námitky obyvatel několika dotčených domů V Zahrádkách, ale vůbec nic o tom, že požadujeme, aby tato stezka byla i pro pěší, což odpovídá dlouholeté, oprávněné a zásadní potřebě obce jako celku. Paní starostka sice na schůzi zastupitelů namítala, že o této potřebě na oné schůzce k cyklostezce mluvila, jen „na papír“ se to nedostalo. Chyba se stala. Možná ale ne zcela náhodná. Zpočátku prý naše radnice dlouho prosazovala, aby cyklostezka přes Zadní Třebaň vůbec nevedla. Nic by nám prý nepřinesla. Sám jsem pak, když tohle obecně zamítavé stanovisko nějak pominulo, slyšel mluvit paní starostku o projektu cyklostezky několikrát (na pracovních a veřejných zasedáních zastupitelstva, ještě i těsně před zmiňovanou schůzkou nad studií proveditelnosti); ale o tom, že by se tím mohla elegantně a pro nás velmi výhodně řešit i stezka pro pěší, se nikdy nezmínila ani slovem. Zato že je problém v ulici V Zahrádkách, připomněla pokaždé…
Jistě, je možné, že v tomto opomenutí či vytěsnění svou roli sehrálo nedorozumění. Formální a věcné rozdíly mezi různými typy cyklostezek (viz např. http://www.cyklozlin.cz/cyklostezky-co-to-je/) si mnozí neuvědomují. Mají tak nějak samozřejmě za to, že „cyklostezka“ je vždycky i pro pěší. Ale není to tak. Aby to tak bylo, musíme na takový úmysl ostatní zúčastněné včas upozornit a příslušnou podoby cyklostezky prosadit. Pro Zadní Třebaň by přesně to měla být zásadní podmínka přijatelnosti celého projektu. Pokud by se tohle povedlo, cyklostezka přes Zadní Třebaň by znamenala výrazné zlepšení dopravní situace v obci. Ostatně nejen pro pěší; i v Zadní Třebani jezdíme na kole…
Jsme moc rádi, že všichni ostatní zastupitelé nakonec tyhle námitky a návrhy přijali s pochopením. Těšíme se na podobnou vstřícnost i v dalších případech. Teď je ale ještě zapotřebí chybu prakticky napravit – napsat ostatním účastníkům schůzky ke studii proveditelnosti, že máme ještě jednu klíčovou podmínku, a i v navazujících jednáních o našem požadavku náležitě mluvit. První práce na cyklostezce mezi Řevnicemi a Srbskem mají začít už v příštím roce. Není na co čekat.